Sunday, 26 February 2017

Rossa Cerita Susah Cakap Inggeris Terbit Lagu Body Speak

Nampaknya semacam jadi trend dalam kalangan artis popular wanita Indonesia menghasilkan album Inggeris atau merakamkan lagu Inggeris di Amerika Syarikat (AS) akhir-akhir ini.

Artis malar hijau, Kris Dayanti sudahpun berbuat demikian manakala penyanyi muda, Syahrini atau nama penuhnya Rini Fatimah Jaelani juga dikhabarkan bakal melaksanakan impian sedemikian dalam masa terdekat.

Bagaimanapun penyanyi berasal dari Sumedang, Datuk Rossa yang berada di Singapura pada 22 Februari lalu sempena pelancaran single Inggeris beliau berjudul ‘Body Speak’, juga tidak mahu ketinggalan berbuat demikian.
Ini bukanlah kali pertama pelantun lagu Ayat-ayat Cinta yang sinonim dengan hits balada khususnya, merakamkan lagu Inggeris. Sebelum ini, beliau pernah merakamkan album “Love, Life & Music” yang turut dipasarkan di Jepun.
‘Body Speak’ dicipta bersama oleh tiga pemuzik terkenal dari AS yang bernama Steve Shebby, Joleen Belle dan Michelle Buzz, ujar Rossa atau nama penuhnya Sri Roslaina Sri Handayani kepada agensi berita MediaCorp.
Cuma, inilah kali pertama Rossa, 38; mengadakan pelancaran single tersebut secara istimewa di Singapura anjuran syarikat rakaman Trinity Optima Production dari Indonesia yang disokong stesen tempatan Radio RIA 89.7 FM.
Uniknya kali ini ialah beliau memilih seorang penerbit vokal dari AS iaitu Mitch Allan untuk menerbitkan empat buah lagu Inggeris. Rakaman tersebut sudahpun dilaksanakan pada 2016 lalu di Los Angeles, California.
Penerbit album yang menjadi pilihan Rossa itu secara kebetulan juga pernah menerbitkan album-album terbaik untuk penyanyi antarabangsa seperti Demi Lovato, Miley Cyrus, Pitbull, Kelly Clarkson dan Fifth Harmony.
Terang Rossa sewaktu pelancaran di restoran Kaw Kaw Sg di Aliwal Street: “Mitch pernah terbit lagu untuk ramai artis seperti Selena Gomez, jadi saya fikir dia lebih sesuai dengan saya. Dia juga kacak (ketawa). Saya benar-benar seronok.”
Rossa yang sudah bergiat dalam dunia hiburan selama 21 tahun lamanya menyifatkan pengalaman merakamkan lagu-lagu Inggeris di Los Angeles sebagai amat berharga.
“Paling sukar ialah sebutan dalam bahasa Inggeris kerana ia bukanlah bahasa yang sering saya gunakan setiap hari. Saya belajar dari Mitch dan pemuzik lain bagaimana setiap perkataan harus disebut betul-betul.
“Ini supaya lirik dan ‘jiwa’ lagu itu tepat dan lain dari menyanyi dalam bahasa Indonesia,” ujar penyanyi yang suka ketawa dan memang peramah ini selain dia turut dikenali sebagai Teh Ocha atau Teteh Ocha di Indonesia.
Rossa juga menjadi pilihan popular penerbit untuk membawakan lagu runut untuk beberapa filem popular termasuklah yang terbaharu, London Love Story 2 dengan lagu berjudul “Cinta Dalam Hidupku”.
Lagu balada yang menjadi runut tema filem tersebut sebenarnya baru sahaja diedarkan kira-kira dua minggu lepas di sekitar Jakarta dan beliau kini masih lagi dalam usaha untuk mempromosikan single terbaharu itu.
Dalam sidang media di Singapura, Rossa menyatakan bahawa beliau bakal mengedarkan album solo terkininya pada April nanti yang turut menyenaraikan single Inggeris beliau, Body Speak dan lagu runut Cinta Dalam Hidupku.
Dari dulu sehingga sekarang, Rossa, merupakan antara artis yang lebih selesa merahsiakan siapakah teman lelaki beliau di sebalik albumnya sudah dijual lebih lima juta unit di Indonesia sejak mula aktif menyanyi pada 1986.
Meskipun media massa di Jakarta melaporkan bahawa beliau telah pun menemui jejaka yang berjaya mencuri hatinya, penyanyi lagu Ku Menunggu itu memilih untuk selesa diam membisu sahaja.
Ketika ditebak dengan soalan mengapakah beliau merahsiakan hubungan cintanya setiap kali dilaporkan tengah hangat bercinta, Rossa seakan-akan mengelak sambil tersenyum lebar.
“Semoga orang lebih mengenal saya sebagai muzik daripada gosip kerana kalau gosip itu kan belum tentu betul. Cinta itu bisa datang dan pergi.
“Saya tidak mau orang mengingat ‘oh Rossa pernah bersama lelaki ini atau lelaki itu’. Saya lebih suka orang mengenali Rossa yang mengeluarkan banyak lagu hits.”
Rossa yang sebelum ini pernah dinobatkan sebagai penyanyi wanita terbaik untuk Anugerah Planet Muzik 2011 juga sibuk dengan persiapan untuk konsert solo Jakarta beliau yang bakal berlangsung pada 13 April nanti.
Rossa juga baru sahaja menunaikan umrah minggu lepas bersama teman-teman rapat beliau. Apakah antara doa yang dipanjatkan beliau ketika berada di kota suci Makkah termasuk cepat bertemu jodoh?
“Oh tidak. Saya bilang, mudah-mudahan Allah memberikan yang terbaik dalam apapun kehidupan saya dalam jodoh, keluarga saya,” katanya kepada MediaCorp sambil tertawa manja. – Agensi/Mynewshub.cc/HAA

Shuib Reka Dan Hadiahkan Cincin Berlian Untuk Siti Sarah

Majlis persandinagan sempena ulang tahun keenam perkahwinan Shuib (Sepahtu) dan Siti Sarah Raisuddin menjadi kejutan buat isterinya itu selepas menerima cincin bertatah berlian sebagai tanda permulaan kehidupan rumah tangga mereka.

Shuib, 33, berkata, ia merupakan hasrat yang sudah lama dipendam dan dia mahu hadiah berkenaan menggantikan cincin perkahwinan lama yang diberi pada enam tahun lalu.
“Saya memang sudah lama berhajat untuk belikan dia cincin baru, jadi saya jadikan ianya kejutan pada malam ini sebagai hadiah istimewa.
“Cincin emas ini merupakan rekaan saya sendiri dan ia sebagai episod baru dalam rumah tangga kami,” ujarnya kepada mStar Online.
Shuib dan Siti Sarah ditemui pada majlis persandingan dan ulang tahun ke enam mereka yang diadakan di Bora Ombak, di sini.
Pasangan ini berkahwin pada 26 Februari 2011 dan dikurniakan tiga cahaya mata iaitu Uwais Alqarni, 6, Dzahira Talita Zahra, 3, dan Ariq Matin yang berusia setahun.
Pada majlis tersebut Shuib atau nama sebenarnya Shahmira Muhamad turut mendendangkan lagu Aku Lelakimu yang dipopularkan oleh Virzha.
Dalam pada itu, Siti Sarah yang terharu dengan kejutan berkenaan menganggap ia sebagai hadiah paling manis dalam perkahwinan mereka.
“Dulu saya pernah beritahu dia bahawa saya teringin untuk beli sebentuk cincin tapi dia buat muka seperti tidak tahu sahaja.

“Saya tidak sangka dalam diam-diam dia buat rancangan kejutan ini,” ujarnya.
Tambah Siti Sarah, dia tidak dapat menahan sebak dan terharu sepanjang berjalan di karpet merah menuju ke pelamin.
Dia tidak menyangka majlis yang diimpikan pada enam tahun lalu akhirnya benar-benar menjadi kenyataan.
Ini kerana pada majlis pernikahan itu, tiada resepsi persandingan dilakukan.
Dalam pada itu, ditanya tentang rancangan berbulan madu, Siti Sarah berkata, dia akan menggunakan hadiah kemenangan tempat kedua Gegar Vaganza musim ketiga lalu iaitu tiket penerbangan ke Eropah.
“Insya-Allah, saya akan gunakan hadiah kemenangan saya, tapi setakat ini kami tiada rancangan bila dan masa yang sesuai untuk ke sana,” ujarnya.
Pada malam majlis persandingan itu, Shuib segak mengayakan sut serba hitam, manakala Sarah anggun dengan gaun berwarna krim rekaan pereka fesyen terkenal Arma Couture.
Persandingan tema glam ini di dihadiri kira-kira 600 orang tetamu termasuk ahli keluarga dan rakan-rakan terdekat masing-masing.
Antara rakan artis yang hadir ialah Datuk Yusof Haslam, Datuk M. Nasir, Datuk Sri Vida, Ezad Lazim, Shah Slam, Fad Bocey, Zizan Razak, Shaheizy Sam dan Syatilla Melvin. – mStar Online

Resipi Masakan Ayam Berkuah Simple dan Mudah

Resepi Masakan Ayam Berkuah Simple dan Mudah. Hari ini saya akan cuba resepi ayam masak halia berkuah chinese style yang paling simple. Walaupun saya sudah lelah setelah bekerja seharian, saya tetap perlu memasak untuk anak-anak. Resepi ayam masakan ini saya pilih kerana sangat simple dan hanya memerlukan masa 5 minit. Walaupun mudah dan ringkas, resepi ayam masak halia yang simple dari chef hanieliza ini mempunyai rasa yang sangat disukai anak-anak. Saya merupakan ibu yang tidak ingin memberikan masakan pre heated untuk keluarga saya.



Namun, saya juga memerlukan resepi masakan yang simple dan ringkas kerana kesibukan saya termasuk membersihkan rumah, menyiapkan anak-anak sekolah, mengajar di sekolah dan blogging. Oleh kerana itu, saya sentiasa mencari resepi yang mudah dan ringkas namun tetap mempunyai rasa yang lazat seperti Resepi Masakan Ayam Berkuah Simple Dan Mudah ini.

Rempah masakan ayam chinese style ini adalah halia. Rempah ini memberikan rasa yang menakjubkan dan aroma yang sangat menyelerakan untuk setiap masakan. Halia merupakan rempah yang paling sering digunakan dalam masakan Asia. Oleh kerana itu, anda pasti akan mendapati banyak resepi di blog ini yang menggunakan halia sebagai rempah seperti resepi ayam percik.

Resepi masakan ini dapat dengan mudah kita dapati di setiap restauran. Bahkan, ini merupakan resepi wajib yang selalu kami pesan setiap makan di restauran. Kami selalu memesan ayammasak halia bersama ayam paprik. Pada masa ini saya akan memasak ayam halia berkuah ini untuk keluarga saya. Jika anda ingin cuba resepi ayammasak halia chinese style yang simple seperti ini, jom ikuti resepi ini.

Bahan-bahan Resepi Masakan Ayam Berkuah Simple Dan Mudah :

2 dada ayam
1 cili hijau segar (boleh digantikan dengan 7 cili padi)
1 bawang
3 inci halia
1 sudu kecil tepung jagung
2 sudu besar minyak masak
garam dan gula secukup rasa
sedikit sos tiram
gajus

Cara Resepi Masakan Ayam Berkuah Simple:

1. Potong ayam kepada kepingan kecil
2. Hiris cili hijau, bawang dan halia.
3. Masukkan minyak masak ke dalam kuali, tumis bawang dan halia sehingga wangi. Masukkan potongan ayam lalu kacau hingga merata.
5. Apabila ayam setengah masak, masukkan sos tiram, tepung jagung yang sudah dicampur dengan air.
6. Tambah garam dan secubit gula secukup rasa, gajus dan taburkan hirisan cili. Kemudian kacau hingga merata.
7. Setelah ayam masak, sajikan ke dalam mangkuk

Ayam masak halia berkuah ala chef Hanieliza yang sedap dan lazat ini sedia untuk dimakan. Jika anak-anak Anda suka masakan ayam, Anda wajib cuba masak ayam masak merah dengan resepi ini

Sumber: tabooprincess.com

Thursday, 23 February 2017

Kenapa Polis Sorok Identiti Pemandu Wanita Yang Langgar Mati 8 Remaja?


Kenapa Polis Sorok Identiti Pemandu Wanita Yang Langgar Mati 8 Remaja?

Oleh : Zulkifli Nordin

Salam2all.

Teman berasa terpanggil untuk memberi komen berkenaan kes tragedi kemalangan di Jalan Lingkaran Dalam, Johor Bharu pada 18 Feb 2017 lepas yang mengorbankan 8 nyawa anak2 muda.

Kemalangan dikatakan berlaku sekitar jam 3 pagi sewaktu anak2 tersebut sedang berkayuh di lokasi bersebelahan Tanah Perkuburan Mahmoodiah. Dikatakan lebih 30 anak2 tersebut berada dikawasan itu bersama basikal masing2.

Pemandu seorang gadis berbangsa Cina berumur 22 tahun memandu kereta jenis Almera dikatakan merempuh anak2 tersebut yang berkayuh menuju haluan yang sama, bermakna ianya rempuhan daripada belakang. Melihat daripada gambar kawasan tragedi, kelihatan rempuhan itu berlaku ditepi jalan sebelah kiri.

Seolah-olah hanya budak-budak itu sahaja yang bersalah

Teman melihat kenyataan2 yang dikeluarkan termasuk oleh pihak polis dan juga Timbalan Menteri Dalam Negeri memberi gambaran seolah2 anak2 tersebut yang bersalah; dengan satu alasan dangkal yang utama: apa anak2 itu buat berkayuh basikal beramai2 jam 3 pagi! Tidak ada pulak yang bertanya apa seorang gadis berusia 22 tahun buat memandu kereta berseorangan jam 3 pagi?

Kenapa sorokkan identiti pemandu?

Dan kenapa sehingga hari ini identiti pemandu itu tidak didedahkan, sebaliknya identiti mangsa dengan mak bapak mereka pulak yang didedahkan.

Kebiasaanya kalau berlaku tragedi kemalangan saperti ini dengan cepat identiti pemandu yang melanggar akan didedahkan, tetapi dalam kes ini teman agak pelik!

Pemandu dilindungi kerana anak orang berpengaruh ke?



Gambar Hiasan
Adakah pemandu itu diberi perlindungan istimewa, adakah dia daripada keluarga tertentu yang mesti dilindungi? Setakat hari ini teman tidak mendengar sebarang ancaman terhadap gadis Cina tersebut utk membolehkan identitinya tidak didedahkan!

Berbalik kepada isu tragedi kemalangan itu, teman merasakan pihak2 berkaitan terlalu menumpu kepada anak2 tersebut berkayuh basikal jam 3 pagi; seolah2 satu dosa besar bagi anak2 itu berkayuh basikal jam 3 pagi! Teman bukan bermaksud nak membela anak2 itu, tetapi isunya ialah siapa yang bersalah dalam tragedi itu?

Kenapa cepat sangat polis keluarkan kenyataan, buat keputusan?

Kenapa begitu cepat pihak berkuasa membuat keputusan dan membebaskan pemandu tersebut; dan paling malang ada pulak pihak yang mengugut akan mengambil tindakan terhadap ibubapa anak2 itu kerana membenarkan atau membiarkan anak2 itu berbasikal jam 3 pagi!

Berbasikal jam 3 pagi bukan salah pun!

Halo yop, sejak bila naik basikal jam 3 pagi itu satu dosa; satu kesalahan? Dibawah Akta Pengangkutan dan Peraturan Lalulintas:

1. Bukan satu kesalahan berkayuh basikal jam 3 pagi!

2. Bukan satu kesalahan berkayuh basikal ramai2;

3. Bukan satu kesalahan berkayuh basikal atas jalanraya; Apa yang jelas melanggar seseorang atau sesuatu kenderaan daripada belakang diatas jalanraya adalah prima facie satu kesalahan!

Pihak polis wajar memperhalusi siasatan mereka dengan mengkaji persoalan berikut: Bagaimana pemandu tersebut boleh merempuh sekumpulan pengayuh basikal daripada belakang?

Alasan pemandu terlalu dangkal..

Agak mustahil untuk mana2 pemandu tidak nampak sekumpulan pengayuh basikal diatas jalanraya apatah lagi kalau jumlahnya sampai 30 orang; Alasan konon jalan itu menurun bukit adalah terlalu dangkal; sebab semua pemandu telah pun melalui latihan pemanduan untuk memperlahankan kenderaan bila melalui selekoh atau mendaki atau menuruni bukit.

Apa yang menyebabkan pemandu itu tidak dan/atau gagal melihat atau menyedari ada sekumpulan ramai pengayuh basikal dikawasan tersebut; Ada kenyataan dibuat oleh mangsa dan saksi menyatakan melihat pemandu itu menggunakan telefon bimbit dan memandu laju; oleh itu pihak polis wajib menyiasat maklumat ini.

Teman agak hairan dalam tempoh yang begitu singkat kenyataan dikeluarkan konon pemandu tersebut tidak menggunakan telefon bimbit dan tidak membawa laju!

Bila siasatan terperinci dibuat? Melihat kepada gambar2 sekitar selepas kejadian, kelihatan rempuhan tersebut sangat kuat sehingga melanggar begitu ramai pengayuh basikal dan menyebabkan 8 kematian!

Ada sesuatu yang tidak kena dengan pemandu..

Ini sahaja sudah cukup untuk pihak berkuasa mengesyaki ada sesuatu yang tidak kena dengan cara pemanduan tersebut!

Dalam bahasa undang2 ada prinsip dipanggil res ipsa loquitur – sesuatu perkara itu terjelas dengan sendirinya! Rempuhan kuat daripada belakang oleh sebuah kereta terhadap sekumpulan ramai pengayuh basikal disisi kiri sebatang jalanraya dua lorong memberi gambaran samada pemandu itu lalai, alpa, atau dalam keadaan gagal mengawal kenderaannya!

Maknanya ada kes prima facie untuk disiasat dengan lebih terperinci! Teman harap kita bertindak waras dan rasional dalam tragedi ini, dan tidak terbawa2 dengan sikap emosional, prejudis atau bias!

Adakah hanya kerana anak2 itu berkayuh basikal jam 3 pagi secara beramai2 maka mereka boleh dirempuh daripada belakang begitu sahaja; dan mereka yang dipersalahkan?

Apa beza anak2 yang berkayuh basikal itu dengan keadaan sebaliknya; apa kata jika pemandu tersebut merempuh beberapa kenderaan lain saperti kereta atau motorsikal daripada belakang? Tidak ada beza bukan?

Soal mereka berkayuh basikal jam 3 pagi beramai2 bukan isunya! Itu mungkin isu sosial yang perlu ditangani secara berasingan melalui kaedah yang diperlukan. Tetapi ini isu tragedi kemalangan jalanraya!

Sebuah kenderaan merempuh sekumpulan pengayuh basikal daripada belakang disisi sebelah kiri sebatang jalan menyebabkan 8 kematian!

Prima facie ada sesuatu yang tak kena dengan cara pemanduan atau pengendalian kereta tersebut oleh pemandu berkenaan!

Mohon siasatan telus..

Teman mendesak pihak polis dan pihak berkuasa supaya memperhalusi siasatan mereka! Dan teman cadangkan supaya siasatan dibuat dibawah Seksyen 302A Kanun Kesiksaan dan sebagai alternatif Seksyen 42 Akta Pengangkutan Jalan.

Teman nasihatkan kepada keluarga mangsa supaya merujuk kepada peguam untuk menimbang membawa kes ini ke Mahkamah untuk tindakan sivil yang bersesuaian.

Dan jika tidak berpuashati dengan siasatan pihak berkuasa, failkan writ prerogatif di Mahkamah Tinggi untuk suatu perintah yang bersesuaian. Peguam yang mahir akan boleh memberikan nasihat dan panduan yang bersesuaian insyallah.

Dan akhirul kalam, nasihat teman kpd Timbalan Menteri Dalam Negeri dan KPD (dan yang sewaktu dengannya), lain kali kalau ditanya soalan berkaitan sesuatu insiden atau kejadian jenayah seperti ini, suka teman mengulang nasihat seorang sahabat bekas pegawai tinggi pasukan polis, “jawab aja ‘kes masih dalam siasatan dan kita akan siasat sewajarnya mengikut undang2 dan prosedur sedia ada”.

7 Sebab Kenapa Suami Curang Dalam Perkahwinan

7 Sebab Kenapa Suami Curang Dalam Perkahwinan | Perkahwinan bukan bahan mainan. Sekali kau memilih dia sebagai pasangan, cubalah untuk setia sehingga hujung nyawa. Tetapi adakalanya perkahwinan yang dibina terputus di tengah jalan.

Sekadar gambar hiasan.

Di mana silapnya? Mana janji-janji kononnya kau akan setia sehidup semati. Sebagai ketua keluarga, kau perlu cari ilmu dan bimbing keluarga kau sebaik-baiknya. Ini tidak, kau pula yang buat perangai. Mengapa suami selalu berlaku curang dalam perkahwinan yang dibina?

Berikut terdapat 7 sebab kenapa suami sering berlaku curang :

1. Tidak Bersyukur Pasangan dan jodoh yang dikurniakan Allah itu adalah satu nikmat terbesar. Jadi, kau nak apa lagi? Masih lagi nak curang dengan pasangan kau. .

2. Kurang Mendalami Ilmu Agama Jika kau punya ilmu agama, kau pasti tidak akan buat perkara macam nie. Kau akan fikir baik buruk dan tahu apa yang baik dan apa yang tidak baik. .

3. Tidak Bertanggungjawab Jika kau jenis suami yang curang, itu bermaksud kau lelaki yang tidak bertanggungjawab. Kau abaikan isteri dan anak-anak kau. Kau cuma ikut kehendak kau je. .

4. Mata Duitan Bila dah kahwin, komitmen makin banyak. Lepastu isteri kau pula tak kerja. Kau pun mulalah cari perempuan yang lebih kaya sebagai skandal. Perempuan tu lah yang tanggung kau. Sebelum kahwin bukan main kau tak kisah isteri kau tak kerja. Kau cakap mampu tanggung dia.

5. Penampilan Pasangan Masa kau kenal isteri kau dulu, bukan main kau puji dia cantik. Segalanya sempurna di mata kau. Tetapi bila dah kahwin, dah ada anak lain pula jadinya. Biasalah, kadang-kadang isteri kau tak sempat nak berhias macam dulu sebab sibuk masak untuk kau, jaga anak-anak. Kalau dia kurang berhias macam dulu, kau tegurlah baik-baik. Jangan jadikan alasan tu untuk kau berlaku curang. .

6. Kaki Perempuan Kadang-kadang kau jenis suka-suka bertukar perempuan walaupun dah ada isteri yang baik kat rumah. Suka melayan perempuan, berwhatsapp la, ajak keluar minum la. Kalau sebelum kahwin, kau jenis macamtu, lepas kahwin berubahlah. Tak payah nak buat perangai lama macamtu. .

7. Bosan Dengan Pasangan Masa bercinta bukan main dating tujuh hari seminggu, berwhatsapp 24 jam, bervideo call bagai. Tak pernah bosan. Sembang apa pun tak tau la. Tapi bila dah kahwin, nak sembang, nak dengar luahan hati isteri pun tak da masa. Bila dia bercerita kau mula cakap bosan. Kalau dulu dengar cerita yang sama 10 kali pun takpe.

*** Lelaki mula stabil bila umur 40 tahun. Masa tu gaji dah tinggi. Semua dah ada. Harta, rumah kereta dan wang ringgit yang banyak.

Mudah sangat nak pasang lain kalau dia nak. Bila dah kahwin, kau kena tinggal tabiat-tabiat yang tak elok masa kau bujang dulu.

Jangan cari alasan untuk kau berlaku curang dalam perkahwinan yang dibina. Memang kau ketua keluarga. Tapi tak semestinya kau boleh buat sesuka hati kau.

Fikir juga hati dan perasaan pasangan kau. Kau bahagia jangan menunjuk sangat la dekat laman sosial ni. Karang ada orang nak ngorat suami kau tu.

Friday, 27 January 2017

Sebab Kenapa Bayi Baru Lahir Perlu Di Azan kan

Sebab Kenapa Bayi Baru Lahir Perlu Di Azan kan | Di bawah ini adalah sebab kenapa bayi baru lahir perlu di azankan. Kerana ada banyak sekali yang tak tahu bahawa bayi yang baru lahir perlu di azankan.

Sebab Kenapa Bayi Baru Lahir Perlu Di Azan kan | Di bawah ini adalah sebab kenapa bayi baru lahir perlu di azankan. Kerana ada banyak sekali yang tak tahu bahawa bayi yang baru lahir perlu di azankan.

Untuk Bayi Bayi Lelaki, Kena Azan. Untuk Bayi Perempuan Pula Perlu Iqamat. Ramai yang tak faham perkara asas ni. Jadi semoga sebab di bawah ini dapat memberikan manfaat dan panduan kepada para ibu bapa.
Hadis Rasulullah saw," anak itu ibarat seperti kain putih,ibu bapalah yang akan mencorakkannya menjadi nasrani, yahudi ataupun majusi"
Azan yang diperdengarkan pada bayi yang baru lahir memiliki beberapa fungsi dan tujuanya, antaranya;

1.Anak di adzankan pada telinga kanan dan di iqomatkan pada telinga kiri

Ketika seorang bayi lahir maka seorang ayah haruslah mengazankanya. Selain azan, orang tuanya juga seharusnya membacakan bacaan tahlil. ini kerana suara azan dan tahlil ini akan membuat syaitan lari ketakutan dan syaitan tidak dapat mengganggu bayi dan mencucuk jarinya ke mata bayi.

2.Membacakan surah Al-Ikhlas

Selain azan , ketika bayi lahir, orang tuanya hendaklah selalu memperdengarkan surah Al-Ikhlas di kedua-dua telinga bayi. Ini juga diamalkan oleh Rasulullah s.a.w untuk mengelakan anak dari gangguan syaitan. Namun, semua surah dalam Al-Qur’an memiliki efek yang baik untuk perkembangan seorang anak.

3.Mendoakan bayi

Semua doa atau surah yang terkandung di dalam Al-Qur’an itu sememngnya elok untuk diamalkan. Salah satu surah yang dapat digunakan adalah surah Ali-Imran ayat 36. Kita boleh mendoakan anak kita dengan surah tersebut. Dalam surah itu kita dapat memohon kepada Allah s.w.t untuk sentiasa melindungi anak kita dari gangguan syaitan dan orang-orang jahat.

4.Doa keselamatan dan perlindungan

Doa yang paling umum adalah doa keselamatan dan perlindungan. Dalam doa tersebut kita memohon kepada Allah s.w.t untuk memberikan keselamatan dalam hidup kita. Setiap orang tua pasti mengharapkan anaknya menjadi orang yang lebih baik.

Sebagai orang tua yang baik kita hendaklah sering mendekatkan diri dengan Allah s.w.t sehingga secara tidak langsung dpat memberikan contoh yang baik pada anak kita. Selain itu, ketika seorang anak atau bayi sering mendengar lafal al-Qur’an maka setelah dewasa ia akan lebih mudah untuk menjadi seorang penghafal al-Qur’an atau sering disebut sebagai hafidz al-Qur’an. Ia akan menjadi anak yang soleh dan solehah sehingga Allah akan melindungi di setiap langkahnya.

Ini adalah sebabnya kenapa bayi baru lahir harus diazankan. Sebagai seorang muslim dan orang tua kita haruslah menjalankan kewajiban tersebut demi kebaikan anak. Mendekatkan diri dengan Allah maka mendekatkan diri anak juga pada-Nya. insyaalah –Palipali.net

Jadi selepas ini admin harap setiap bakal ibu bapa tahu sebab kenapa bayi baru lahir perlu di azankan. Semoga artikel ini bermanfaan untuk semua.

Jangan lupa share ya.

Kebaikan dan Khasiat Chia Seed Yang Perlu Anda Tahu


Kebaikan dan Khasiat Chia Seed Yang Perlu Anda Tahu

Pernah Dengar Mengenai Kebaikan Biji Chia Seed Untuk Diet Harian Anda? Pasti Ramai Yang Ingin Tahu Bukan? Ramai Yang Nak Tahu Mengenai Kebaikan Dan Khasiat Biji Chia Seed Ini. Jadi Admin Ingin Kongsikannya Bersama Anda.

Jemput Baca.

Ada 3 perbezaan antara biji selasih dan chia seed. yang pertama, adalah dalam hal cara penyediaanya. Biji selasih hanya boleh digunakan setelah direndam di dalam air selama beberapa waktu. Sedangkan, bagi Chia seed pula, ianya boleh digunakan dengan cara, hanya ditaburkan atau dicampurkan saja ke jus, yogurt, pudding, salad, rawfood, malahan ke dalam nasi putih juga, atau dengan cara hanya direndamkan ke air putih biasa selama beberapa saat saja.

Kedua, warna yang berbeza. biji selasih itu warnanya adalah hitam saja. Apabila terkena air, akan muncul selaput putih jernih yang menyeliputi menyelimuti biji selasih. Tetapi bagi chia seed pula, aianya mempunyai banyak warna iaitu berwarna hitam, , coklat, kelabu dan juga putih. Apabila terkena air, akan muncul juga selaput putih menyelimuti biji chia.

Ketiga, perbezaan dalam khasiat dan kebaikannya. Biji selasih itu ternyata memang banyak manfaatnya. Oleh sebab itu ianya sudah lama menjadi ubat-ubatan untuk suku kaum Ayurvedic dan dalam pengubatan China. Biji selasih berkhasiat untuk mengurangkan sakit kepala, mengurangkan sakit sendi, dan lain-lain lagi. Tidak kurang juga dengan Chia Seed, ianya juga mengandungi banyak khasiat dan kebaikannya juga:

10 Kelebihan Biji Chia Seed Yang Perlu Anda Tahu.

1. Dapat Melawan Diabetes

Chia Seed telah dikaji oleh pakar perubtan, ianya telah menjadi sebagai salah satu rawatan semula jadi yang amat berpotensi untuk para pesakit diabetes tahap 2, kerana keupayaannya untuk memperlahankan penghadaman. Lapisan agar-agar biji chia seed yang terbentuk apabila terdedah kepada cecair boleh juga mencegah pancang gula darah.

2. Mengandungi Serat yang banyak

Dengan hanya mengambil 28 gram atau satu auns dalam setiap hidangan chia seed, ianya mempunyai 11 gram serat pemakanan, seumpama kira-kira satu pertiga daripada pengambilan serat harian yang telah disyorkan untuk orang dewasa. Menambahkan beberapa chia seed dalam menu diet harian anda adalah merupakan salah satu cara yang mudah untuk memastikan anda memperolehi jumlah fibre yang baik. Dimana ianya amat penting untuk sistem penghadaman.

3. Mengekalkan Kekuatan Gusi dan Tulang

Satu hidangan biji chia seed dalam diet menu harian mempunyai 18 peratus daripada pengambilan harian yang telah disyorkan untuk kalsium, yang dimana ianya berfungsi untuk mengekalkan tahap kesihatan gigi, tulang, dan dapat mencegah osteoporosis.

4. Mempunyai Mangan

Manganese (Mangan) bukanlah nutrien mineral yang terkenal, tetapi ianya adalah amat penting untuk kesihatan manusia. Mangan amat baik untuk tulang dan dapat membantu badan kita untuk menggunakan nutrien lain seperti Biotin dan thiamin. Dalam pengambilan Satu hidangan biji chia seed (28 gram) mempunyai kandungan sebanyak 30 peratus seperti yang telah disyorkan untuk mineral ini.

5. Lebih Banyak Fosforus

Dengan mempunyai 27 peratus daripada nilai yang perlu ada untuk fosforus, biji chia seed juga turut membantu anda supaya dapat mengekalkan tulang dan gigi yang sihatdan kuat. Fosforus juga amat penting untuk mensynthesizekan protein (pertumbuhan dan untuk pembaikan) sel serta tisu tubuh badan kita.

6. Kaya Dengan Protein

Biji Chia seed juga adalah merupakan salah satu sumber protein bagi golongan vegetarian dan ianya tidak mempunyai sebarang kolesterol. Dalam satu 28 gram hidangan biji Chia Seed yang diambil adalah mempunyai 4.4 gram protein di dalamnya.

7. Dapat Menstabilkan Gula dalam Darah

Pengambilan biji chia seed juga amat berkesan untuk menstabilkan gula dalam darah kita disamping dapat melawan rintangan bagi insulin yang telah terikat dalam peningkatan pada lemak perut (belly fat). Rintangan yang jenis ini adalah amat berbahaya bagi kesihatan diri kita secara keseluruhanya.

8. Mudah Berasa Kenyang

Tryptophan adalah merupakan satu sejenis asid amino yang telah ditemui pada ayam belanda. Ianya juga turut ditemui dalam biji Chia Seed. Walaupun tryptophan akan memberikan kesan mengantuk selepas makan, namun ianya juga amat berpotensi untuk membantu mengawal selera makan anda (mudah berasa kenyang), memberikan tidur yang selesa dan membantu untuk meningkatkan mood anda seharian.

9. Dapat Meningkatkan Kesihatan Jantung

Kajian daripada Klinik Cleveland turut menyatakan bahawa biji chia seed telah sememangnya terbukti dalam meningkatkan tekanan darah untuk para pesakit kencing manis. Ianya juga boleh meningkatkan kolesterol sihat untuk tubuh dan pada masa yang sama dapat mengurangkan jumlah kolesterol, LDL dan juga trigliserida.

10. Penuh dan kaya dengan Omega-3

Biji Chia Seed adalah penuh dan kaya dengan asid lemak omega-3, dengan mempunyai hampir 5 gram dalam setiap hidangan satu aunsnya. Lemak adalah amat penting untuk kesihatan otak anda.

Jadi di atas itu adalah antara kelebihan, kebaikan dan khasiat biji chia seed yang perlu anda tahu untuk diet harian anda.

Anda boleh mendapatkannya daripada penjual di facebook mahupun instagram.

Semoga bermanfaat.